Sappeenvuorentie 200, 36450 Salmentaka, Pälkäne | puh: 020 755 9970 | sappee@sappee.fi

Vuoden Hiihtokeskus

Tässä vaiheessa on hyvä tehdä pieni aikamatka. Sappeella on laskettelutoiminta aloitettu 80-luvun lopussa. Ensimmäiset vuodet olivat hankalia ja toiminnan alulle laittanut yrittäjä joutuikin lopettamaan toiminanna parin ensimmäisen vuoden jälkeen.

Nykyiset yrittäjät ovat pyörittäneet hiihtokeskusta vuodesta 1992 alkaen, takana on siis kunnioitettavat neljännesvuosisata hiihtokeskustoimintaa.

90-luku oli Sappeella peruspalveluiden rakentamista. Tuohon aikaan moni hiihtokeskus alkoi käyttämään itsepalvelu hiihtohissejä. Sappeella nähtiin asiakaspalvelu jo silloin tärkeänä. Punaisena lankana oli ja on edelleenkin, että palvelun täytyy säilyä hiihtohissillä. Henkilökunnan tulee auttaa asiakasta hissiin. Tästä tulee muistikuvia 80-luvun alussa, kun itse aloitin lasketteluharrastusta. Juniorina sitä mieluimmin valitsi hissin, jossa oli henkilökunta auttamassa hissiin. Mikään ei ollut nuorelle pojalle nolompaa, kuin hississä kaatuminen lähtöalueella. Onneksi niitäkin keskuksia löytyi, missä asiakaspalvelu hisseillä on pidetty tärkeänä ja Sappeella asia on nähty erittäin tärkeänä koko toiminnan ajan.

Ankkurihissi

90-luvulla Sappeella laitettiin peruspalveluita kuntoon. Ravintolasta piti löytyä myös hiljaisempana aikana vitriinistä syötävää ja henkilökuntaa varattiin palvelemaan asiakkaita sesongista riippumatta. Aika oli toki tiukkaa ja resursseja ei ollut tehdä isoja investointeja. Punaisena lankana toimi ajatus: jos jotain tehdään niin tehdään se kunnolla. Tästä on hyvänä esimerkkinä tuohon aikaan rakennettu laavu. Kassavarat olivat vähissä ja laavun kattoa rakentaessa mietittiin, että jätettäisiinkö katto lautapinnalle vai asennettaisiinko lautapinnalle vielä huopakate. Ajatus: jos tehdään niin tehdään kunnolla tai ei tehdä ollenkaan tuli tässä mieleen ja katolle päätettiin asentaa huopakate. Näinpä laavu pysyikin hyvässä kunnossa vuosien ajan huopakatteen ansiosta. No, vuosia myöhemmin eräs joulu laavu kuitenkin paloi, kate mukanaan. Paikan päälle rakennettiin luonnollisesti uusi laavu, joka palvelee tänäkin päivänä asiakkaitamme.

90-luvun ponnistukset huomattiin niin asiakkaiden, kuin muiden matkailualan toimijoiden parissa. Tehty työ tuotti tulosta ja Sappee valittiin ensimäistä kertaa Vuoden Hiihtokeskukseksi vuonna 1996. Hieno saavutus pälkäneläiselle hiihtokeskukselle.

2000-luvun alussa valmistui Sappeen yleiskaava. Tämän seurauksena rakentaminen alkoi kovalla rytinällä mäellä. Hiihtokeskuksen vakityöntekijätkin oppivat hirsirakentamisen salat, kun alueelle nousi hirsisiä palvelu- ja majoitusrakennuksia. Hurtti huumori lensi työmaalla ja hyvässä työporukassa oli töitä mukava tehdä. Aikatauluissakin pysyttiin, tästä tulee yksi tarina mieleen. Sappeen Tähti mökkikylä kokonaisuus oli iso ja haastava projekti. Projekti aloitettiin kesällä ja osittain majoituskohteiden tuli olla valmiina joulusesonkiin, asiakkaat olivat tehneetkin jo varauksia uusiin luksustason majoituskohteisiin. Aikatauluissa kuitenkin pysyttiin, ehkä hieman tiukalle ne joskus menivät. Parhaimmillaan sähkötöitä viimeistelleet sähkömiehet menivät huvilan takaovesta ulos samaan aikaan, kun asiakkaat tulivat huvilaan etuovesta sisään. Voisi ajatella, että aikataulut osuivat nappiin.

Majoitus

2005/2006 hiihtokaudella Sappeen paraati paikalle rakennettiin uusi iso Tapahtumakeskus Huippu. Huippu oli valmistuessaan Suomen suurin rinneravintola. Ja on isoimmasta päästä edelleen. Muistan hyvin, kuinka Huipussa vietettiin hauskoja bileiltoja ja kytättiin, olisiko viime hetken majoitustarjouksia, että päästäisiin kaveriporukalla viettämään kunnon poikien iltaa Suomen huippuartistien esiintymistä katsellen. Harvoin viime hetken tarjouksia löytyi, mutta joskus sentään.

2000-luvulla Sappeella satsattiin paljon myös itse laskettelupalveluiden kehittämiseen. Etenkin parkkilaskemisen suosio kasvoi kovasti. Sappeella oli Suomen ensimmäisiä parkkitiimejä. Parkkitiimi koostui lumilautailun ja freeski-hiihdon huippulaskijoista. Tiimin johdolla erityissuorituspaikkoja kehitettiin ja rakennettiin. Sappeella otettiin myös Suomen ensimmäinen ilmapatjalla varustettu hyppyharjoittelupaikka käyttöön. Olimme myös useissa asioissa innovatiivisia. Kehitimme voimakkaasti myös alueen ympärivuotista toimintaa. Alueelle rakennettiin kesäteatteri, joka sai jo avajaisvuonna suuren suosion. Myös rinteet valjastettiin kesäajalla käyttöön, kun vuonna 2008 avasimme Sappee Bike Parkin. Alamäkipyöräilyn harrastajia oli tuolloin Suomessa vain kourallinen. Tätä nykyä olemme Suomen suosituin Bike Park ja mäkipyöräilypäiviä Sappeella syntyy jo tuhansia. Tehty työ huomioitiin ja toinen Vuoden Hiihtokeskus valinta tulikin Sappeelle vuonna 2010.

Alamäkipyöräilyä

Sappeen yhtenä menestystekijänä on ollut asiakkaiden kuunteleminen. 2010-luvulla olemme panostaneet paljon itse rinnepalvelun kehittämiseen. Rinnealue on laajentunut ja hissikapasiteettia on lisätty. Rinnealueelle on tuotu täysin uudenlaisia laskettelualueita, joita ei muissa hiihtokeskuksissa löydy. Alppiseikkailu oli näistä ensimmäisiä. Alppiseikkailu on osittain metsässä kulkeva laskettelureitti, jossa laskettelun alkajat sekä jo kokeneet laskijat voivat ottaa tuntumaa eri laskettelun muotoihin. Iltasaikaan Alppiseikkailu näkyy täysin uudessa valossa, kirjaimellisesti. Alppiseikkailu on valaistu väriä vaihtavilla ledivaloilla. Vaihtuvilla värivaloilla saadaan hienoa taikametsä tunnelmaan lasketteluun, vastaava kokemusta ei Suomessa koe missään.

Asiakkaiden mielipiteet ja palautteet ovat olleet meille erittäin tärkeitä, kunnolla tekemisen lisäksi. Parkki tiimin kanssa olimme kehittäneet Sappeen Snow Parkista yhden Suomen parhaimmista parkeista. Sappee Snow Parkista löytyy suorituspaikat, jossa pystyy järjestämään kansainvälisen tasoisiakin kilpailuja. Snow Parkin merkittävimpiä tapahtumia tänä vuonna on Dream Park tapahtuma. Asiakaspalautteen mukaan laskijat halusivat myös pienempiä suorituspaikkoja. Niinpä lähdimme Parkki tiimin, rinnekonekuskien ja rinnemestarin kanssa suunnittelemaan pienempiä suorituspaikkoja. Löysimmekin mini-streetille uuden paikan, johon saimme rakennettua kopion Sappeen iso-streetistä, mutta pienemmillä suorituspaikoilla. Mini-street sai heti suuren suosion, uusi paikka ja suorituspaikat olivat menestys.

Lumilautailu

Asiakaspalautteista nousi myös esiin, että aloitelevien laskettelijoiden palveluita ja etenkin hissejä tulisi kehittää sekä parantaa. Tästä lähtikin ajatus Family Parkin kehittämiselle. Family Park ajatusta pyöriteltiin useaan otteeseen paperilla, mitä sen tulisi sisältää ja mitä asiakkaamme haluaisivat siellä olevan. Päädyttiin suunnitelmaan, joka sisälsi kaksi mattohissiä, tekemistä sisältäviä pehmustettuja elementtiä. Elementit toimivat myös pujottelukeppeinä. Lisäksi alueelle asennettiin lumikaruselli ja freestyle-laskemisen kokeilusta kiinnostuneille todella helppoja pressejä, löytyypä alueelta myös pulkkamäki. Family Parkiin on oma aluelippu, joka on normaalia hissilippua huomattavasti edullisempi. Family Parkissa pääsee siis ottamaan tuntumaa lasketteluun pienin kustannuksin.

Suomen hiihtokeskusyhdistyksen tekemän laskettelututkimuksen mukaan passiivisia laskettelun harrastajia on paljon ja aktiivisetkin harrastajat haluaisivat lasketella enemmän. Meidän tapa toimia on asiakkaita kuunteleva ja tutkimustulokset saivatkin meidän ajattelemaan asioita täysin uudesta kulmasta. Näistä ajatuksista lähti liikkeelle Snow Challenge kausikorttikampanja. Kampanjan ajatus oli suomalaisella matkailualalla ennen kokematon. Lanseerasimme täysin uudenlaisen kausikorttikampanjan. Kampanja oli haastekampanja. Kampanja oli alusta alkaen julkinen. Kampanjan tavoitteena oli myydä 16500 kausikorttia hintaan 99,99€. Kampanjan hinta toteutui, mikäli kausikortin varaajia oli riittävästi. Kampanjan lanseerauksen yhteydessä saimme paljon skeptisiä kommentteja, harva uskoi kampanjan toteutumiseen. Meidän ajatus oli jo 90-luvulta tuttu: kun teemme tämän kunnolla, pääsemme kyllä tavoitteeseen. Ja näin kävi. Kampanja saavutti yli 17 000 varausta. Kampanja siis toteutui. Kampanjan toteutumisen jälkeen tuli uusi skeptikko ryöppy, miten te pystytte palvelemaan asiakkaita odotusten mukaan? Tätäkin olimme miettineet ennen kampanjan lanseerausta. Heti kampanjan varmistuttua aloitimme parkkipaikkojen laajennukset. Palkkasimme lisää henkilökuntaa ja varmistimme, että palvelut toimivat asiakkaiden odottamalla tavalla. Ja tässä onnistuttiin, asiakastyytyväisyys pysyi hyvänä ja jopa kasvoi hieman.

Kampanja toi toimialalle täysin uudenlaisen toimintamallin ja herätteli passiivisia laskettelijoita takaisin hienon harrastuksen pariin. Jälleen Sappee huomioitiin niin laskettelun harrastajien, median ja matkailutoimialan toimesta. Sappee valittiin vuonna 2018 kolmannen kerran Vuoden Hiihtokeskukseksi. Tästä on hienoa jatkaa talvikautta 2018/2019 kohti.

Julkaistu 4.9.2018, Kirjoittaja: Kosti Puurunen

Sappeen hiihtokeskus