Seikkailupuistopalveluja koskevat yleiset sopimusehdot.
Seikkailupuistopalveluja koskevat yleiset sopimusehdot EU-kansalaisille sekä EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisille.
- SOPIMUSEHTOJEN SOVELTAMINEN
1.1 Näitä sopimusehtoja sovelletaan Suomen Seikkailupuistoyhdistykseen kuuluvien seikkailupuistojen kuluttajille tarjoamien palveluiden tarjoamiseen, ostamiseen, toteuttamiseen, käyttöön sekä niistä johtuvien erimielisyyksien ratkaisemiseen. Sopimusehtoja ei sovelleta seikkailupuistojen vastuualueen ulkopuolella oleviin alueisiin.
1.2 Näiden sopimusehtojen mukaisia seikkailupuistopalveluita annetaan muun muassa
- lipunmyyntipisteissä,
- seikkailuradoilla,
- muilla seikkailupuiston ylläpitämillä liikuntapalveluille varatuilla alueilla (jälj. ”muut palvelualueet”).
1.3 Nämä sopimusehdot eivät koske ravintola-, leirintäalue- (asuntovaunu), ja majoituspalveluita.
- YLEISET MÄÄRÄYKSET
2.1 Seikkailupuistojen tulee täyttää kulloinkin voimassa olevat turvallisuusvaatimukset ja olla asianomaisen viranomaisen tarkastamia ja hyväksymiä.
2.2 Seikkailuratojen ja muiden palvelualueiden tulee olla selvästi havaittavia tai merkittyjä. Seikkailupuiston henkilökunnalla on oikeus ratojen ja muiden palvelualueiden kunnostukseen myös seikkailupuiston aukioloaikana.
2.3 Sääolosuhteiden vuoksi tai käyttäjämäärän sitä edellyttäessä seikkailupuiston henkilökunnalla on oikeus avata ja sulkea seikkailupuisto tai muu palvelualue. Näissä tilanteissa kuluttajan hyvitysoikeus määräytyy näiden sopimusehtojen kohdan 6. mukaisesti.
2.4 Kiipeily seikkailupuistossa sekä muu seikkailupuiston palveluiden käyttö tapahtuu kuluttajan omalla vastuulla. Vastuu voi olla myös kuluttajan holhoojalla. Kuluttaja on velvollinen toimimaan seikkailupuiston alueella niin, ettei toiminnasta aiheudu vaaraa kuluttajalle itselleen tai muille aluetta käyttäville henkilöille. Kuluttaja on velvollinen ennen palvelun käytön aloittamista arvioimaan kykynsä käyttää palvelua. Kuluttajan tulee tuntea erityisesti kiipeilyyn liittyvät pelisäännöt. Seikkailupuiston tulee esittää seikkailupuiston käyttöön liittyvät terveys-, pituus sekä muut rajoitukset selkeästi puiston alueella sekä verkkosivuillaan. Kuluttajan tulee tiedostaa nämä rajoitukset ja käyttää palvelua rajoitusten puitteissa.
2.5 Kuluttaja on vastuussa huolehtia omalta osaltaan varusteista ja puiston rakenteista vahingoittamatta niitä tahallisesti.
2.6 Kuluttaja on seikkailupuiston alueella ja palveluja käyttäessään omalta osaltaan velvollinen noudattamaan näitä sopimusehtoja. Seikkailupuisto on velvollinen tiedottamaan seikkailuradoilla sekä muilla palvelualueilla alueen käyttöä koskevista rajoituksista verkkosivuillaan ja Seikkailupuistoissa, sekä merkitsemään mahdolliset vaaraa aiheuttavat paikat selkeästi Tukesin suosittelemalla tavalla. Palvelujen ohjekilvet voivat olla myös hyväksytyin symbolein annettuja. Ohjekilvet ja merkinnät ovat sitovia.
2.7 Kuluttaja on velvollinen noudattamaan henkilökunnan ohjeita seikkailupuiston, muiden palvelualueiden ja välineiden asianmukaisesta käytöstä sekä turvallisesta pukeutumisesta. Kuluttajavalistuksella henkilökunta pyrkii vähentämään vahinkoriskejä ja välttämään käyttökeskeytyksiä.
2.8 Henkilökunnalla on oikeus estää kuluttajaa käyttämästä seikkailupuiston palveluita, jos kuluttaja ei noudata näitä sopimusehtoja ja henkilökunnan antamia ohjeita tai joka tilansa tai käyttäytymisensä vuoksi vaarantaa yleistä turvallisuutta, häiritsee yleistä järjestystä tai aiheuttaa yleistä pahennusta.
2.9 Kuluttaja, joka tahallisesti tai tuottamuksellisesti likaa tai rikkoo seikkailupuiston varusteita tai laitteita, on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon seikkailupuistolle ja kolmansille osapuolille.
2.10 Mikäli seikkailupuisto tai muu palvelualue ei täytä edellä mainittuja turvallisuusmääräyksiä, on seikkailupuisto vastuussa kuluttajalle tai hänen omaisuudelleen aiheutuvista vahingoista, jotka eivät ole kuluttajan itsensä aiheuttamia.
- LÖYTÖTAVARAT
3.1 Jos kuluttaja löytää toiselta kuluttajalta hukkaan joutuneen tavaran seikkailupuiston palvelualueelta, on hän velvollinen luovuttamaan sen viipymättä seikkailupuiston henkilökunnalle. Löytötavarat käsitellään löytötavaralain mukaisesti.
- PALVELUIDEN HINNASTO JA RATATIEDOT
4.1 Seikkailupuisto on velvollinen julkaisemaan palveluita koskevan hinnaston tai muulla tavalla tiedottamaan hinnoista. Hinnastossa tai tiedotuksessa on esitettävä selkeästi tiedot erilaisten lippujen hinnoista ja voimassaoloajoista.
4.2 Seikkailupuisto on velvollinen etukäteen ilmoittamaan puiston ratojen ja muiden palvelualueiden sijainnin, niiden tyypin ja ratojen vaikeusasteen sekä lukumäärän.
4.3 Hinnastossa ja esitteessä on oltava seikkailupuiston nimi, osoite ja puhelinnumero. Yhteystiedot on oltava esillä joko painetussa esitteessä tai seikkailupuiston nettisivuilla.
- SEIKKAILUPUISTOPALVELUITA KOSKEVIEN LIPPUJEN- JA MUIDEN LIPPUJEN KELPOISUUS
5.1 Seikkailupuistolla on oikeus myydä eri tyyppisiä, hinnastossa mainittuja pääsylippuja (jälj.”. ”lippu”). Sopimus katsotaan syntyneeksi, kun tarjous on hyväksytty ja maksu suoritettu tai maksusitoumus allekirjoitettu.
5.2 Liput ovat voimassa hinnastossa mainittuina Seikkailupuiston aukioloaikoina. Seikkailupuisto voi halutessaan pidentää voimassaoloaikaa.
5.3 Seikkailupuistossa voi olla käytössä lukumäärään perustuvia tai aikaperusteisia lippuja.
5.4 Kausikortti oikeuttaa palveluiden käyttöön korttiin merkittynä seikkailukautena, seikkailupuiston aukioloaikoina. Kausikorttia on oikeutettu käyttämään kyseinen etukäteen nimetty henkilö tai yhteisön omistaman kausikortin korttiin etukäteen nimetyt henkilöt sekä lomamajan asukkaat erillisen ilmoituksen mukaisesti.
5.5 Lisäksi seikkailupuistossa voi olla käytössä alue- tai suorituspaikkalippu, joka oikeuttaa käyttämään lipussa mainittujen alueiden ja suorituspaikkojen palveluita lippuun merkittynä voimassaoloaikana.
5.6 Kohdissa 5.3, 5.4 ja 5.5 tarkoitettujen lippujen voimassaoloaika voi olla merkitty myös viivakoodein. Kuluttajalla on oikeus tarkastaa lipun voimassaoloaika seikkailupuiston henkilökunnalta.
5.7 Lippu on henkilökohtainen, ellei muuta ole erikseen mainittu. Sitä ei saa luovuttaa toisen henkilön käyttöön. Kausikorttien vuokraaminen edelleen on kielletty. Väärinkäytöstilanteissa lippu voidaan mitätöidä tai ottaa seikkailupuiston haltuun.
5.8 Seikkailupuistolipun käyttäjän on pystyttävä todistamaan käyttöoikeutensa. Lippu on pidettävä mukana ja se on esitettävä pyytämättä seikkailupuistoon mentäessä. Seikkailupuiston henkilökunnalla on oikeus suorittaa seikkailupuiston palvelualueella lippujen kelpoisuustarkastuksia.
5.9 Seikkailupuistolla on oikeus väärinkäytösten johdosta syntyneiden vahinkojen korvaamiseksi periä kuluttajalta korvauksena etukäteen ilmoittama kohtuullinen maksu välittömästi väärinkäytöksen tultua ilmi.
- ASIAKKAAN OIKEUS HYVITYKSEEN
6.1 Kadonnutta lippua ei hyvitetä.
6.2 Mitätöityä tai seikkailupuiston haltuun otettua lippua ei hyvitetä.
6.3 Lipun käyttämättä jäänyttä voimassaoloaikaa ei hyvitetä kuluttajan lopetettua vapaaehtoisesti palvelun käytön kesken lipun voimassaoloajan.
6.4 Jos lipun haltija sairastumisen tai loukkaantumisen vuoksi ei ole voinut käyttää lippua aikana, jonka pituus on vähintään yksi kolmasosa (1/3) lipun voimassaoloajasta, on hän oikeutettu lippua koskevaan hyvitykseen. Lipun haltijan on pyydettäessä todistettava sairastuminen tai loukkaantuminen lääkärintodistuksen tai muun luotettavan selvityksen avulla.
6.5 Jos seikkailupuistoa tai muuta palvelualuetta ei ole voitu käyttää käyttötauon takia, on lipun haltija oikeutettu hyvitykseen kohdissa 6.7 ja 6.8 mainituin rajoituksin.
6.6 Hyvityksen on vastattava lipun käyttämättä jäänyttä voimassaoloaikaa. Hyvitys annetaan ensisijaisesti lipun voimassaolon jatkamisella tai antamalla tosite vastaavasta ajasta myöhemmin käytettäväksi. Kuluttajalla on myös mahdollisuus saada rahallinen hyvitys hänen niin halutessaan.
6.7 Oikeutta hyvitykseen ei ole,
6.7.1 jos käyttötauko on tilapäinen ja lyhytaikainen tai johtuu korjaus- tai huoltotöistä, joita ei turvallisuussyistä voida lykätä.
6.7.2 jos käyttötauko johtuu henkilökunnasta riippumattomista syistä kuten sähkökatkos, liian voimakas tuuli, liian kova vesisade, ukkonen, sumu tai muu edellä mainittuihin syihin verrattava tilanne, joka ei lipun myyntihetkellä ollut osapuolten tiedossa tai jonka seurausta henkilökunta ei ole voinut välttää.
6.8 Seikkailupuiston henkilökunnalla on oikeus sulkea seikkailupuisto ja/tai muu palvelualue kesken lipun voimassaoloajan edellä mainituista syistä. Tällöin lipun haltija ei ole oikeutettu hyvitykseen. Kuluttajalle on ostohetkellä kerrottava tiedossa olevat normaalista poikkeavat seikkailuratojen ja muiden palvelualueiden aukiolotilanne.
6.9 Seikkailupuistolla on oikeus määritellä mitä ratoja ja alueita on auki. Mikäli seikkailupuistossa ei kohdassa 6.7. mainituista syistä ole käytössä riittävää määrää muita ratoja ja muita palvelualueita, on lipun haltija oikeutettu hyvitykseen, jos käyttötauko on pidempi kuin yksi kolmasosa (1/3) lipun voimassaoloajasta.
6.10 Seikkailupuisto ei ole velvollinen muuhun kuin edellä mainittuun hyvitykseen osittaisen tai koko seikkailupuiston käyttökeskeytyksen aiheuttamasta haitasta tai kustannuksista, ellei käyttökeskeytys ole aiheutunut seikkailupuiston huolimattomasta toiminnasta.
6.11 Etämyynnin välityksellä ostettuja/tilattuja lippuja ei vaihdeta eikä lunasteta takaisin (Kuluttajansuojalaki 38/1978, 6. luku, 16 § (30.12.2013/1211)).
- VAKUUTUKSET
7.1 Seikkailupuistolla on oltava vastuuvakuutus, joka korvaa seikkailupuistossa todisteellisesti ja tuottamuksellisesti aiheuttaman vahingon asiakkaalle.
7.2 Seikkailupuistolla ei ole velvollisuutta ottaa vakuutusta, joka korvaa asiakkaan itselleen aiheuttaman vahingon. Asiakkaan tulee huolehtia itse omasta vapaa-ajan tapaturmavakuutuksesta. Mahdollisesta lippuun kuuluvasta tapaturmavakuutuksesta ja sen voimassaolosta ilmoitetaan erikseen.
7.3 Kuluttaja on velvollinen ennen seikkailupuiston palvelualueelle saapumista varmistamaan oman vakuutusturvansa voimassaolosta.
- VAATIMUSTEN ESITTÄMINEN
8.1 Seikkailupuiston palveluja koskevat vaatimukset on esitettävä seikkailupuiston henkilökunnalle. Vaatimukset voidaan esittää kirjallisesti tai suullisesti. Kuluttaja ei saa vedota palvelussa olevaan virheeseen, ellei hän ilmoita virheestä palvelun tarjoajalle tai seikkailupuiston henkilökunnalle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Virheestä, joka voidaan korjata palvelun aikana, on ilmoitettava palvelun tarjoajalle tai seikkailupuiston henkilökunnalle niin pian kuin mahdollista.
8.2 Muut korvausvaateet on esitettävä kohtuullisessa ajassa vahinkoon johtaneesta tapahtumasta lukien.
- SOPIMUSEHTOJEN MUUTTAMINEN
9.1 Seikkailupuisto voi muuttaa näitä sopimusehtoja ja palveluista perittäviä maksuja myös kesken kauden, jos perusteena on uusi tai muuttunut lainsäädäntö, viranomaisen määräys tai ennalta odottamaton olosuhteiden muutos (poikkeuksellinen luonnontapahtuma, kansainvälinen kriisi, pandemia tai suuronnettomuus).
9.2 Sopimusehdot ja niiden muutokset on ilmoitettava kuluttajalle seikkailupuistojen palvelujen myyntikohteissa.
- SOVELLETTAVA LAKI
Näihin sopimusehtoihin sovelletaan palvelun suorituspaikan lakia, eli Suomen lakia.
- ERIMIELISYYDET
11.1 Erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti kuluttajan ja seikkailupuiston välisillä neuvotteluilla. Jos osapuolet eivät pääse keskenään yhteisymmärrykseen, voi kuluttaja saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi tai nostaa kanteen kotipaikkansa käräjäoikeudessa. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Seikkailupuiston nostaessa kanteen tulee se tehdä EU:n alueella asuvan kuluttajan kotipaikan alioikeudessa.
Muualla kuin EU-alueella asuvan kuluttajan ja seikkailupuiston väliset erimielisyydet tulee ratkaista palvelun tarjoajan kotipaikan käräjäoikeudessa. Riitatilanteissa sovelletaan alkuperäiskielisiä sopimusehtoja.